Jotta pystyy toteuttamaan
laadukasta sosiaalityötä, on huomioitava myös siihen liittyvät ohjeistukset ja
lainsäädäntö. Lähitunnillakin läpikäydyn Answer Gardenin vastausten mukaan
sosiaalialan työtehtävissä käsittelemämme asiat ovat hyvin usein salassapidettäviä
ja niiden kirjaaminen on oltava asianmukaista, huolella laadittuja. Erityisesti
kirjaamisessa on huomioitava se, mitä lainsäädäntö asiasta sanoo. Sen lisäksi,
että käsittelemme salassapidettäviä asioita, meidän huomioitava pysyminen
faktatiedossa. Joskus teemme omia päätelmiä asiakkaan tilanteessa, mutta
dokumentoitavat asiat on oltava muuta kuin meidän omaan tuntemukseen
pohjaavia.
Omassa työssä asumisen
asiakasohjauksessa on tutuksi tullut myös tietosuoja-asiat. Välitämme asiakkaan
tietoja viranomaistahoilta palveluntuottajille ja siinä on otettava huomioon
se, ettei tiedot koskaan päädy tahoille, joille ne ei kuulu. Tästä syystä
lähetämme asiakastiedot salatulla sähköpostilla ja vain sille henkilölle, joka
on asiakkaan kanssa tekemisissä. Tietosuoja-asiat liittyvät myös siihen, kuinka
säilytämme asiakastietoja sisältäviä papereita. On tärkeää huomioida se, ettei
kukaan työpaikalla vieraileva näe asiakkaan tietoja sisältäviä tiedostoja.
Lukittavat kaapit ovat tähän ratkaisu.
Kirjaamisen ohjeita ei mielestäni
voi koskaan korostaa liikaa. Paljon olen törmännyt hyvin suppeisiin
kirjauksiin, joissa ei ole juurikaan informaatiota asiakkaan tilanteesta. Liian
paljon olen nähnyt myös sitä, että asiakastietojärjestelmään on kopioitu
joltain verkostolta saapunut sähköposti asiakkaasta. Hyvä kirjaaminen helpottaa
kenen tahansa asiakkaan kanssa työskentelevän henkilön työskentelyä ja edistää
asiakkaan asiaa. Hyvä kirjaus on tiivistetty, mutta tarpeeksi informatiivinen.
Se on selkeä ja helposti ymmärrettävä. Näihin hyvää materiaalia löytyy THL:n
sivuilta, jotka olivat myös opiskeluaineistossa mainittuna. Hyvä on muistaa,
että kaikki kirjaukset on pystyttävä näyttämään myös asiakkaalle itselleen.
Tämä minulle ainakin korostaa sitä, että kirjausten on oltava edellä mainitun
kaltainen.
Laki, johon hyvä
kirjaamiskäytäntö pohaa, on Laki sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista.
Tähän lakiin, sekä mm. EU:n yleiseen tietosuoja-asetukseen (GDPR) itsekin
perehdyin opintojen aikana. Toisaalta välillä on haastetta muistaa ulkoa, mitä
laki tai asetus määrää mistäkin asiasta, mutta mielestäni tärkeintä on muistaa
ja ymmärtää, mistä tieto löytyy ja mikä on sen pääsisältö. Tärkeitä lakeja
tulevan sosionomin työssä on myös
Lähde:
Lähde:
Koskinen, R. (2019). Yhteisöllinen sosiaalityö. Luentomateriaali.
Hämeenlinna: HAMK.