Lakeja ja teoriaa


Jotta pystyy toteuttamaan laadukasta sosiaalityötä, on huomioitava myös siihen liittyvät ohjeistukset ja lainsäädäntö. Lähitunnillakin läpikäydyn Answer Gardenin vastausten mukaan sosiaalialan työtehtävissä käsittelemämme asiat ovat hyvin usein salassapidettäviä ja niiden kirjaaminen on oltava asianmukaista, huolella laadittuja. Erityisesti kirjaamisessa on huomioitava se, mitä lainsäädäntö asiasta sanoo. Sen lisäksi, että käsittelemme salassapidettäviä asioita, meidän huomioitava pysyminen faktatiedossa. Joskus teemme omia päätelmiä asiakkaan tilanteessa, mutta dokumentoitavat asiat on oltava muuta kuin meidän omaan tuntemukseen pohjaavia. 

Omassa työssä asumisen asiakasohjauksessa on tutuksi tullut myös tietosuoja-asiat. Välitämme asiakkaan tietoja viranomaistahoilta palveluntuottajille ja siinä on otettava huomioon se, ettei tiedot koskaan päädy tahoille, joille ne ei kuulu. Tästä syystä lähetämme asiakastiedot salatulla sähköpostilla ja vain sille henkilölle, joka on asiakkaan kanssa tekemisissä. Tietosuoja-asiat liittyvät myös siihen, kuinka säilytämme asiakastietoja sisältäviä papereita. On tärkeää huomioida se, ettei kukaan työpaikalla vieraileva näe asiakkaan tietoja sisältäviä tiedostoja. Lukittavat kaapit ovat tähän ratkaisu. 

Kirjaamisen ohjeita ei mielestäni voi koskaan korostaa liikaa. Paljon olen törmännyt hyvin suppeisiin kirjauksiin, joissa ei ole juurikaan informaatiota asiakkaan tilanteesta. Liian paljon olen nähnyt myös sitä, että asiakastietojärjestelmään on kopioitu joltain verkostolta saapunut sähköposti asiakkaasta. Hyvä kirjaaminen helpottaa kenen tahansa asiakkaan kanssa työskentelevän henkilön työskentelyä ja edistää asiakkaan asiaa. Hyvä kirjaus on tiivistetty, mutta tarpeeksi informatiivinen. Se on selkeä ja helposti ymmärrettävä. Näihin hyvää materiaalia löytyy THL:n sivuilta, jotka olivat myös opiskeluaineistossa mainittuna. Hyvä on muistaa, että kaikki kirjaukset on pystyttävä näyttämään myös asiakkaalle itselleen. Tämä minulle ainakin korostaa sitä, että kirjausten on oltava edellä mainitun kaltainen. 

Laki, johon hyvä kirjaamiskäytäntö pohaa, on Laki sosiaalihuollon asiakasasiakirjoista. Tähän lakiin, sekä mm. EU:n yleiseen tietosuoja-asetukseen (GDPR)  itsekin perehdyin opintojen aikana. Toisaalta välillä on haastetta muistaa ulkoa, mitä laki tai asetus määrää mistäkin asiasta, mutta mielestäni tärkeintä on muistaa ja ymmärtää, mistä tieto löytyy ja mikä on sen pääsisältö. Tärkeitä lakeja tulevan sosionomin työssä on myös

Lähde:

Koskinen, R. (2019). Yhteisöllinen sosiaalityö. Luentomateriaali. Hämeenlinna: HAMK. 


Aluksi

Alkamassa on omien opintojeni viimeinen kokonainen moduuli. Pakista luin moduulista etukäteen, että tämän opintojakson jälkeen se toisi...